روستای خلاق

پیشرفت پایدار روستایی

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

شرکت آلاء سپهر انتخاب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی راست قلم

برنامه ریزی برای تفریحات و گذران اوقات فراغت در جهان پویا

برنامه ریزی برای تفریحات و گذران اوقات فراغت در جهان پویا

 

در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که برنامه ریزی برای تفریحات خارج از منزل، یک اصطلاح خاص است و به معنای افزایش تعداد فعالیت های سرگرم کننده برای افراد می باشد؛ در حالی که برنامه ریزی برای تفریحات خارج از خانه باید به اندازه برنامه ریزی برای سایر نیازهای انسانی مانند سلامتی، بهداشت، رفاه، حمل و نقل و آموزش، مورد توجه قرار گیرد.

بنا به تعریف، برنامه ریزی باید پیش نگر بوده و نگاه رو به جلو داشته باشد و نباید با ساختاری خشک و غیرمنعطف، در مقابل محدودیت ها و تغییرات احتمالی که بروز می کنند به صورت انفعالی واکنش نشان دهد. تأکید بر فرآیند برنامه ریزی برای تفریحات خارج از خانه باید بر ایجاد شرایط فیزیکی و اجتماعی متمرکز شود که به افراد این امکان را می دهد که بتوانند تفریح مورد علاقه خود را انتخاب نموده و از گذران اوقات فراغت خود، در چارچوب قوانین و هنجارها، با توجه به محدودیت های اقتصادی و با استفاده از منابع محدودی که در اختیار دارند، لذت ببرند. این امر از طریق خلق فرصت های فراغتی و تفریحی متنوع و مختلف به وسیله برنامه ریزان و تصمیم گیران تحقق می یابد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی راست قلم

پارکهای آبی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی راست قلم

تعیین خصوصیات صنعت گردشگری در راهبری ایده آل فرایند جهانی شدن

تعیین خصوصیات صنعت گردشگری در راهبری ایده آل فرایند جهانی شدن

 

 

جهانی شدن، فرایند گریزناپذیری است که بروندادهای مبتنی بر واقعیات در آن، با مفاهیم و انتظارات ایده آل از آن متفاوت است. کشورهای توسعه یافته با مدیریت سرمایه های کلان و نهادهای بین المللی، رهبری فرایند جهانی شدن را در اختیار داشته و آنرا به سمتی سوق می دهند که بالاترین انتفاع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نصیب آنان گردد. از اینرو مشارکت جدی و موثر کشورهای در حال توسعه، جهت پرهیز از اضمحلال در فرایند کنونی جهانی شدن، امر حتمی و لازم است. صنعت گردشگری می تواند با تکیه بر توانمندیها و خصوصیات درونی اش، زمینه ساز مشارکت فعال کشورهای در حال توسعه، در راهبری ایده آل فرایند جهانی شدن باشد. تبعیت از نظام پراکنده جغرافیایی در توزیع جاذبه های گردشگری، ارزشمندی خرده فرهنگها به عنوان جاذبه و محصول مورد تقاضا درگردشگری، غیر منقول بودن جاذبه ها و منحصر بودن فضای جغرافیایی، پیروی از حق مالکیت فرهنگی، جلوگیری از تمرکز زدایی در انباشت و تسهیل چرخش سرمایه، ایجاد ضریب گسترده تکاثری، ابزار تنظیم رقابت و کاهش کنترل انحصار، ایجاد اشتغال و نهایتا ارائه محصولات از جنس خدمات، از جمله مهمترین خصوصیات صنعت گردشگری در راهبری ایده آل فرایند جهانی شدن می باشد. بنابراین لازم است کشورهای در حال توسعه با گسترش صنعت گردشگری نسبت به مشارکت در راهبری ایده آل فرایند جهانی شدن اقدام نموده و سهم انتفاع خود را از فرصتهای ایجاد شده به حداکثر برسانند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی راست قلم

برنامه ریزی اوقات فراغت

برنامه ریزی برای تفریحات و گذران اوقات فراغت

 

در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که برنامه ریزی برای تفریحات خارج از منزل، یک اصطلاح خاص است و به معنای افزایش تعداد فعالیت های سرگرم کننده برای افراد می باشد؛ در حالی که برنامه ریزی برای تفریحات خارج از خانه باید به اندازه برنامه ریزی برای سایر نیازهای انسانی مانند سلامتی، بهداشت، رفاه، حمل و نقل و آموزش، مورد توجه قرار گیرد.

بنا به تعریف، برنامه ریزی باید پیش نگر بوده و نگاه رو به جلو داشته باشد و نباید با ساختاری خشک و غیرمنعطف، در مقابل محدودیت ها و تغییرات احتمالی که بروز می کنند به صورت انفعالی واکنش نشان دهد. تأکید بر فرآیند برنامه ریزی برای تفریحات خارج از خانه باید بر ایجاد شرایط فیزیکی و اجتماعی متمرکز شود که به افراد این امکان را می دهد که بتوانند تفریح مورد علاقه خود را انتخاب نموده و از گذران اوقات فراغت خود، در چارچوب قوانین و هنجارها، با توجه به محدودیت های اقتصادی و با استفاده از منابع محدودی که در اختیار دارند، لذت ببرند. این امر از طریق خلق فرصت های فراغتی و تفریحی متنوع و مختلف به وسیله برنامه ریزان و تصمیم گیران تحقق می یابد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی راست قلم