روستای خلاق

پیشرفت پایدار روستایی

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

اصل ساده


امروزه دنیا بسرعت در حال بهره برداری از مزایای صنعت گردشگری است. در این راستا تمام بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی  کشور بسیج شده و با یک برنامه ریزی منسجم نسبت به کسب انتفاع اقدام می کنند. ازا اینرو دستیابی و بررسی الگوهای موفق در سطح بین المللی کاملا میسر می باشد. پس لازم است با درایت و کوشش نسبت به مطالعه تجربیات موفق اقدام نموده و با انطباق آن با شرایط اسلامی - ایرانی زمینه های پیشرفت سطح بین المللی را فراهم سازیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی راست قلم

تعریف گردشگری کشاورزی


Agrotourism - Definition

The concept of agrotourism is a direct expansion of ecotourism, which encourages visitors to experience agricultural life at first hand. Agrotourism is gathering strong support from small communities as rural people have realised the benefits of sustainable development brought about by similar forms of nature travel. Visitors have the opportunity to work in the fields alongside real farmers and wade knee-deep in the sea with fishermen hauling in their nets

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی راست قلم

کارآفرینی و توسعه روستایی

محور توسعه روستاها بطور سنتی کشاورزی تعریف شده، اما محدودیت منابع طبیعی در برخی از روستاها، باعث

رکود اقتصادی شده و توسعه کشاورزی به توسعه اقتصادی همه روستاهای منتج نشده است. امروزه روستاها محیط مناسبی برای رشد بخش‌های غیرکشاورزی و فعالیت شرکت‌های تولیدی و خدماتی شناخته شده است این موضوع در واقع نوعی حرکت از کسب ‌وکارهای مبتنی بر منابع طبیعی به سمت کسب ‌وکارهای مبتنی بر دانش است. وضعیت جامعه روستایی ایران نشان می دهد که با افزایش سطح سواد ، دانش و مهارت‌های علمی و عملی، گرایش به اشتغال در بخش‌های سنتی اقتصاد کمتر شده و میل برای اشتغال در بخش های مدرن و خدماتی بیشتر است. این در حالی است که روستاهای ایران نیز همچون شهرها، مملو از فرصتهای جدید و کشف نشده هستند که کشف و بهره برداری به موقع از این فرصت‌ها و ایجاد کسب و کارهای جدید و رقابت پذیر می تواند مزایای اقتصادی چشمگیری به همراه آورد.

با بررسی ویژگی‌های جامعه روستایی ایران و گرایش های موجود و در حال شکل گیری، زمینه ها و فرصت‌های جدید اشتغال احصاء و راهکارهای توسعه و بالفعل شدن آنها با استفاده از توان و نیروی تخصصی جدید پیشنهاد گردد. به عبارت دیگر سوال اصلی اینست که با توجه به ویژگی‌های جمعیتی روستاهای ایران و تحول اتفاق افتاده در کیفیت نیروها، بویژه با توسعه آموزش عالی، چگونه می‌توان در کنار مشاغل سنتی، مشاغل جدید و مدرن و رقابت پذیر متناسب با شرایط جدید ایجاد کرد؟ و برای تحقق این مشاغل چه شرایطی باید تحقق پیدا کند؟ برای پاسخ به این سوالات ویژگی‌های جمعیتی روستایی ایران شناخته شده و در نهایت با توجه به ظرفیت‌ها و ویژگی‌های جدید جمعیتی، پیشنهادات ارائه گردیده است. بر اساس نتایج تحقیق توسعه فرصت‌های اشتغال در بخش کشاورزی و دامداری با تغییر ماهیت از سنتی به مدرن و نیز زمینه های جدید شغلی در بخش‌های صنعتی وخدماتی در سطح روستاها وجود دارد که نیازمند ساماندهی تشکیلاتی، تسهیلاتی و تقویت ساختارهای موجود می باشد.  

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی راست قلم

پاورپونت آموزشی سازمانهای بین المللی مرتبط با گردشگری

دریافت پاورپونت آموزشی سازمانهای بین المللی مرتبط با گردشگری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی راست قلم

نمونه سوالات درس برنامه ریزی توسعه گردشگری

دریافت نمونه سوالات درس برنامه ریزی توسعه گردشگری

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی راست قلم

تعریف الگوی نظام بهره برداری بوم گردی

Abstract

Ecotourism activities and number of eco-tourists are increasing in worldwide but statements of observers and studies show that local community proportion of the benefits of ecotourism activities is still very low. This problem has a clear difference with sustainable ecotourism definition. Ecotourism utilization system pattern (EUSP), can help to obtain real and sustainable increasing local community proportion of ecotourism activity benefits. EUSP as a formal and legal right framework creates a tenure and suitable position for local community as active and effective stakeholder in management of host area on interaction between other ecotourism industry sectors such as tour operators and travel agencies. The goal of this paper is to explanation of ecotourism utilization system pattern based on destination life cycle evolution toward local social and economical tourism cooperation restructure in target touristic rural in khur & Biabanak distinct.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی راست قلم

سازمان جهانی گردشگری

               هم افزایی فن آوریهای نوین در افزایش توان انسان بر مدیریت زمان، مکان و آگاهی موجب شده تا آرزوهای دیروز بشر در گشت و گذار دنیا، به فعالیتهای هدفمند امروزی تبدل شود. برآیند نگرش و توانمندی انسان سبب شده تا صنعت گسترده گردشگری نیز مانند بسیاری از فعالیتهای دیگر، به سوی تکامل قدم بردارد و ضمن تامین تقاضای نسل حاضر و ایجاد زمینه بهره مندی کلیه ذینفعان  و ذیحقان، برپایه مفهوم برنده- برنده، از توانایی نسل آتی در برآورده سازی نیازهایش نکاهد.

به لحاظ ماهیت بوم گرایانه، تلفیق پذیری و قابلیت انطباق با فعالیتها و فرایندهای منطقه میزبان، هدایت مسئولانه صنعت گردشگری برای دستیابی به تکامل آرمانی آن کار دشواری نخواهد بود. از اینرو توسعه صنعت گردشگری یکی از بهترین راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار است.

طی چند دهه گذشته انواع گوناگونی از صنعت گردشگری توسط مجامع بین المللی، دانشگاهی و افراد دست اندرکار، تعریف و مورد استفاده قرار گرفته که گردشگری روستایی، بوم گردی، طبیعت گردی، گردشگری ورزشی و گردشگری کشاورزی از آن جمله اند. از طرف دیگر تخصصی شدن انواع گردشگری با توجه به ویژگیهای محیطی، ضمن توسعه این صنعت در مناطق مختلف دنیا، باعث بروز انواع فرصتهای سرمایه گذاری، راه اندازی کسب و کار مختلف و تبلور فعالیتهای کارآفرینی در جامعه میزبان شده است. شرایط کنونی کشور ما نیز ایجاب می کند که با بینشی عمیق نسبت به تعریف و اجرای الگوهای بومی سازی شده انواع گردشگری، اقدام کرده و زمینه رشد و تعالی مناطق مختلف را بر پایه مزیتهای نسبی فراهم سازیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهدی راست قلم